ساعات کار : شنبه تا جمعه - 09:00-23:00

 

شهرک غرب، خیابان علامه جنوبی

خ26 شرقی(حق طلب)،پ14 واحد1 غربی

آشنایی با اصول اولیه سرویس و تعمیر یخچال

اصول اولیه در تعمیر یخچال ساید بای ساید

یخچال یکی از لوازم خانگی است که بصورت شبانه روزی کار میکند و وظیفه خنک نگهداشتن مواد غذایی را بر عهده دارد. اگر شما با پیچیدگی نحوه کار یخچال آشنا باشید، از اینکه یخچال به ندرت خراب میشود شگفت زده خواهید شد. اگر یخچال شما خراب شود احتمالا باید هزینه زیادی بابت تعمیر آن بپردازید. همچنین از طرف دیگر بدلیل از بین رفتن مواد غذایی موجود در آن نیز متضرر خواهید شد. اما جای زیادی برای نگرانی نیست. دیجی سرویس قصد دارد تا شما را با اصول اولیه اما اساسی در حفظ و نگهداری از لوازم خانگی آشنا کند و انجام برخی از سرویس های مورد نیاز را به شما آموزش دهد تا ریسک خرابی بی موقع آنها گریبان گیر شما نشود و هزینه های زیادی را به شما تحمیل نکند.

در این مقاله قصد داریم تا برخی تعمیرات یخچال را به شما آموزش دهیم . اگر بدانید که انجام این تعمیرات چقدر ساده هستند و فقط به کمی دانش، صبر و حوصله و کمی ابزار نیاز دارند، شگفت زده خواهید شد.

یخچال ها و فریزرها دو قسمت عمده دارند. کویل کندانسور و کویل اوپراتور. مایع خنک کننده ای بدرون این کویل‌ها توسط کمپرسورو موتور به گردش در می آید. مایع خنک کننده در کندانسور خنک میشود.  سپس وارد اوپراتور میشود. در اوپراتور، هوای موجود درون دستگاه در تماس با کویل پر شده از گاز خنک کننده ، سرد میشود. کندانسور همان کویل موجود در بیرون یخچال میباشد. ( اوپراتور نیز همان کویل داخل یخچال میباشد.)

مکانیزم عملکردی یخچال

گاز خنک کننده توسط کمپرسور درون سیستم به گردش در می آید. اکثر یخچال ها و فریزرها ضد برفک هستند. در این مدل از یخچال ها، یک گرمکن وجود دارد که اتوماتیک توسط یک تایمر روشن میشود و برفک ها را ذوب میکند. برفک‌ها در نقاط مختلف یخچال توسط گرمکن یا هیتر آب میشوند و فرایند برفک زدایی از سرد ترین و خنک ترین قسمت یخچال شروع میشود.

زمانی که یخ ها کاملا ذوب میشوند، ترموستات بصورت اتوماتیک برای نگهداشتن دما در دمای مورد نظر به یک سیکل سرمایی تبدیل میشود.

از آنجائیکه این فرایند اتوماتیک است، برفک داخل قفسه ها ایجاد نمیشود. سیستم کمپرسور که باعث حرکت سرما در مسیر لوله ها میشود توسط یک موتور خازنی رانده میشود. سایر قسمتهای اصلی، سیستم سرما ساز / برفک زدا شامل سوئیچ ها، ترموستات، گرم کن، کندانسور، اوپراتور و فن میباشد.  با مطالعه مقاله های موجود در این سایت میتوانید اکثر قسمتهای یخچال را تست و یا تعویض کنید. اگر چه استثناهایی هم وجود دارد که بعدا توضیح خواهیم داد و بهتر است که سرویس و تعمیر این موارد را به تعمیرکار متخصص بسپارید.

توجه: قبل از انجام هر کاری بر روی یخچال و یا فریزر و یا ساید بای ساید، مطمئن شوید که پریز آنرا از برق جدا کرده اید.

از برق کشیدن پریز یخچال

سپس بررسی کنید که موتور کمپرسور دارای خازن است و یا بدون خازن است.  خازن درون یک محفظه بالای موتور قرار میگیرد. خازن ها برق را در خود ذخیره میکنند . حتی اگر از برق کشیده باشید و یا یخچال خاموش باشد. قبل از انجام هرکاری روی یخچال های مدل خازنی، شما باید خازن را تخلیه کنید.  و یا در غیر اینصورت دچار شوک جدی خواهید شد.

 

تخلیه خازن یخچال :

به منظور تخلیه خازن، گام های ذیل را بپیمایید.


بیشتر بخوانید   پیشنهاد میکنیم مطلب تعمیرات یخچال در منزل را حتما مطالعه کنید.


خازن یخچال

گام اول: یخچال و یا فریزر را از برق بکشید.

گام دوم: برای دسترسی به خازن، قاب محافظ پشت یخچال را باز کنید. ممکن است این قاب محافظ، جلوی دستگاه زیر درب یخچال قرار گرفته باشد که جلوتر روش  دمونتاژ آن را توضیح خواهیم داد. خازن در یک محفظه در بالای موتور کمپرسور قرار درد. خازن شبیه یک باتری پیل خشک بزرگ است.

گام سوم: برای تخلیه خازن از یک مقاومت 20 هزار اهم – 2 وات و کمی سیم دو رشته ای استفاده نمایید. دو سر مقاومت را به پایه های خازن وصل کنید. در این وضعیت ، خازن تخلیه الکتریکی خواهد شد. اگر خازن دارای 3 خروجی باشد، پایه میانی و بیرونی را به مقاومت وصل کنید. یکبار دیگر پایه میانی را با پایه بیرونی دیگر به مقاومت وصل کنید. بعد از تخلیه خازن، میتوانید تعمیر یخچال را انجام دهید.

 

دمونتاژ یخچال:

ابزار کنترلی یخچال معمولا در بالای یخچال قرار دارند. موتور کمپرسور، کویل کندانسور و فن کندانسور در قسمت پایین یخچال قرار دارند.

برای دستیابی به قسمتهای فوقانی کنترلی یخچال، باید پیچ های قاب و یا کلمپ های آنرا باز کنیدتا قاب پلاستیکی و یا فلزی آزاد شود. پیچ ها ممکن است زیر برچسب مخفی باشند. در اینصورت برچسب را سوراخ کنید. در بسیاری از یخچال ها، کشوهارا باید در بیاورید تا به پنل ها دسترسی پیدا کنید.

برای دسترسی به قسمت پایین یخچال، پنل تعمیرات که در پشت یخچال و زیر کویل های کندانسور قرار دارد را باز کنید. دستگاه ممکن است دارای پنل محافظ در قسمت جلو زیر درب باشد. این قاب ممکن است با پیچ مهار شده باشد یا بصورت کشویی جارفته باشد. در برخی از مدل ها، میتوانید یخچال رابا جک بالا برده و قطعات را از زیر تعمیر کنید. در این حالت، یخچال باید برفک زدایی شده باشد. از برق کشیده شده باشد و قبل از تعمیر خالی شده باشد. کویل های کندانسور و اوپراتور و کمپرسور در برخی از یخچالها درزبندی شده اند. اگر خرابی در این قطعات مشاهده کردید از یک تکنسین بخواهید تا تعمیر را برای شما انجام دهد. سایر قطعات معمولا با پیچ گوشتی باز شده و یا حالت کشویی دارند.

تست سیم برق یخچال:

اگر سیم برق دچار سوختگی شده باشد، یا پاره شده باشد، یا از محل دو شاخه خراب شده باشد، بهتر است که آنرا تعویض کنید. سیم را از قسمت پشت پنل در قسمت پایین یخچال باز کنید و سیم را از آنجا تعویض کنید. سیم را با ولت متر با درجه RX1 نیز میتوانید تست کنید.  اکثر ایرادات یخچال بدلیل باز و بسته نمودن درب یخچال اتفاق میافتد.

در مکان هایی که دمای اتاق گرم است، باز ماندن درب یخچال میتواند باعث ایجاد برفک شود. تعمیر درب یخچال میتواند مشکل آنرا برطرف کند.

کارشناسان دیجی سرویس بصورت شبانه روزی آماده ارائه هرگونه خدمات در زمینه تعمیرات لوازم خانگی میباشند. در صورتی که یخچال فریزر، یخچال ساید بای ساید و یا یخچال معمولی شما دچار ایراد شده است میتوانید با دیجی سرویس تماس گرفته و کار را به ایشان بسپارید تا در اسرع وقت و با حداقل هزینه مشکل شما را مرتفع نمایند.

اگر علاقه مند به مطالعه مطالب در خصوص تعمیر، نگهداری و سرویس دوره ای یخچال فریزر ساید جنرال الکتریک هستید اینجا را کلیک کنید.

تماس با کارشناس