ساعات کار : شنبه تا جمعه - 09:00-23:00

 

شهرک غرب، خیابان علامه جنوبی

خ26 شرقی(حق طلب)،پ14 واحد1 غربی

عیب یابی و تعمیر رله راه انداز یخچال فریزر ساید

عیب یابی رله راه انداز یخچال

رله راه نداز یخچال، تجهیزی است که توسط  آن کمپرسور درون یخچال استارت میزند. در صورتی که رله راه انداز یخچال سوخته باشد، آنگاه کمپرسور کار نمیکند و هوای درون یخچال سرد نخواهد شد. از آنجایی که کمپرسور یک قسمت مهم از یخچال میباشد، و بعد از رله راه انداز کار میکند، فلذا رله راه انداز آن نیز باید سالم باشد تا کمپرسور بتواند کار خود را شروع کند. در صورتی که کمپرسور صدای کلیک ناآشنایی میدهد و یا یخچال کار نمیکند و خنک نمیکند، ممکن است ما را به سمت خرابی رله انداز هدایت کند.

باز کردن رله راه انداز برای تست

همانطور که در بالا اشاره کردیم، رله راه انداز زمانی که صدای کلیک ناآشنا شنیده میشود و یا بعضا زمانی که کمپرسور داغ کرده است، رله خراب شده است. به هر حال باید رله راه انداز را باز نمود و برای تست و کنترل آنرا آماده نمود. دقت نمایید که قبل از باز کردن رله ، حتما یخچال را از برق بکشید.

رله در قسمت پشت یخچال واقع شده است. حفاظ پشت یخچال را باز کرده تا به کمپرسور دسترسی پیدا نمایید. کنار کمپرسور جعبه کوچکی قرار دارد که سیم هایی از آن خارج شده است. این جعبه کوچک همان رله راه انداز است.

در مدلهای قدیمی معمولا رله ای سیم پیچی شده ای وجود دارند که به راحتی قابل تشخیص است. رله این نوع یخچال ها یک عدد شفت سیم پیچی شده دارد که به راحتی قابل مشاهده است.

رله الکترومکانیکی

یخچال های جدید دارای رله  مخصوصی هستند که برای تست ابزار خاصی لازم دارند که به آن رله جامد و یا رله حالت جامد و یا رله SSR میگویند.  این نوع رله ها به راحتی خارج میشوند بر عکس رله های سیم پیچی شده.

رله جامد

رله جامد یا  SSR یک قطعه الکترونیکی میباشد که به عنوان سوئیچ عمل کرده و ولتاژ و یا جریان های بیش از اندازه را با آنها کنترل نمود.

رله های جامد یا  SSR مانند  رله های الکترومکانیکی عمل میکنند. تفاوت رله جامد با رله الکترومکانیکی یا سیم پیچی این است که در رله های جامد، اجزا و قطعات ثابت بوده و حرکت ندارند و از نظر اندازه ای هم از رله های الکترومکانیکی کوچکتر هستند. یکی از مزایای رله های جامد این است که چون در این نوع رله ها اجزا حرکت ندارند، مخصوصا در جاهایی که تعداد مرتبه های خاموش و روشن شدن رله زیاد است، عمر رله بیشتر ااست.



بیشتر بخوانید   پیشنهاد میکنیم مطلب تعمیر تخصصی لوازم خانگی را حتما مطالعه کنید.


 

بازرسی رله برای کنترل خرابی

در صورتی که رله دارای ورودی، خروجی هایی باشد که خورده شده است، باید تعویض شود. اگرچه برخی از رله ها تنها بعد از تمیز کاری قایل استفاده هستند. از مایع تمیز کننده ضد خوردگی برای تمیز کردن رله استفاده نمایید و مجددا رله را در مدار قرار دهید. تست کنید که آیا یخچال کار میکند و مشکل برطرف شده است؟ در صورتی که هنوز هم رله یخچال کار نمیکند، احتمالا رله یخچال سوخته است.

 

کنترل عیوب رله های راه انداز

تعدادی روش برای کنترل صححت و سالم بودن رله راه انداز وجود دارد. رله جامد به راحتی بعد از باز کردن از محل نصب و تکان دادن قابل تست است. اگر هنگام تکان دادن رله، صدای تق تق بدهد ، قطعا رله راه انداز یخچال سوخته است. برای اطمینان میتوانید از یک تکنسین کمک بگیرید و بخواهید تا رله را تست نماید.

در خصوص رله های سیم پیچ شده

رله الکترومکانیکی

برای تست رله های الکترومکانیک یا سیم پیچی از اهم متر استفاده میکنند. معمولا 3 خروجی در رله وجود دارد. دو تا از خروجی ها با علامت S, M و دیگری با علامت L مشخص شده است. برای تست اینکه آیا رله راه انداز یخچال کار میکند، دو عدد پراب مربوط به اهم متر را در قسمت  S, M  رله قرار دهید. عدد خوانده شده صفر باید باشد. پراب ها را در حالت اتصال به رله نگهدارید و به رله ضربه بزنید . در این وضعیت باید صدایی بشنوید و در این وضعیت باید اهم متر عدد بینهایت رانشان دهد.

مجددا این کار را تکرار کنید اما اینبار ترمینالهای  S,L را درگیر کنید. نتایج باید مشابه فوق باشد، تست مشابه را با ترمینالهای M,L انجام دهید. در این وضعیت عدد خوانده شده باید صفر باشد حتی اگر وضعیت اتصال رله برعکس باشد.  در غیر اینصورت رله را با یک رله دیگر عوض نمایید. هنگام خرید یک رله مشابه سفارش دهید.  عیب یابی رله راه انداز یخچال مشکل شما را حل خواهد کرد. دیگر نگران آب شدن بستنی هایتان نباشید.

هرگونه ایراد در یخچال فریزر و یا یخچال ساید را با متخصصین دیجی سرویس درمیان بگذارید. تکنسین های دیجی سرویس علاوه بر دارا بودن دانش فنی تعمیراتی که بر روی  لوازم خانگی انجام داده اند ضمانت میکنند.

شما میتوانید مقاله مربوط به تعمیر، نگهداری و سرویس دوره ای یخچال فریزر را در اینجا ببینید. 

تماس با کارشناس