ساعات کار : شنبه تا جمعه - 09:00-23:00

 

شهرک غرب، خیابان علامه جنوبی

خ26 شرقی(حق طلب)،پ14 واحد1 غربی

تعمیر، سرویس و نگهداری پکیج

در صورتی که پکیج شما نیازبه سرویس و یا تعمیر دارد با آموزش کامل سرویس پکیج ،شوفاژ و رادیاتور از دیجی سرویس همراه ما باشید

شما نمی توانید با خودرو شخصی بدون بررسی روغن موتور و فشار باد لاستیک ها، به سفر طولانی عزیمت کنید. چه ایده خوبی است که ، قبل از شروع فصل سرما نسبت به انجام سرویس  سیستم گرمایشی منزل خود اقدام کنیم.

تعمیر و سرویس پکیج و شوفاژ
سیستم هایی که بسیاری از ما برای گرم کردن خانه های خود استفاده میکنیم، بسیار قابل اعتماد هستند، اما مانند همه تجهیزات مکانیکی، در بازه های زمانی خاصی نیاز به توجه دارند. یک تکنسین متخصص باید حداقل یک بار در سال سیستم HVAC (گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع) شما را بررسی کند.
 بازرسی های معمولی شما را قادر می سازد تا قبل از اینکه با شرایط اضطراری مواجه شوید و کل عملکرد سیستم مختل گردد ، مشکلات  را مشاهده کنید، و تمیز کردن منظم اجزای کلیدی، در عملکرد مناسب سیستم ها و حفظ کیفیت مناسب هوای داخل بسیار موثر خواهد بود.
بسته به نوع سیستم مورد استفاده در خانه، رویه نگهداری تعمیرات آنها متفاوت است.( پمپهای حرارتی، سیستم های هیدرولیک و هواسازها جزء رایج ترین سیستم ها هستند). 

 برای بیشترین کارایی حداقل باید سالانه دو مرتبه نسبت به بازدید سیستم اقدام نمایید ( فارغ از اینکه چه سیستمی باشد)
در اینجا ما مسائل اولیه در حفظ و نگهداری هواساز و سیستم های هیدرولیکی را عنوان میکنیم:

  • سیستمهای هواساز (انتقال حرارت از بین مجاری و لوله ها انجام میپذیرد) که گرما توسط کوره گاری و یا نفتی تولید میشود.
  • سیستم های هیدرولیکی ( که گرما از رادیاتور عبور میکند) و گرما در آنها توسط دیگ بخار گازی و یا نفتی تولید میشود.

تعمیرات فصلی و تعویض فیلترهای هوا برای نگهداری سیستم های گرمایش و سرمایش منزل شما اجباری است. و بهتر است که با یک تعمیرکار مجاز در این خصوص قرارداد ببندید که کار خود را گارانتی کند. سعی نکنید که تعمیرات اساسی را خودتان انجام دهید مگر آنکه در آن حرفه آموزش دیده و یا تجربه داشته باشید زیرا در غیر اینصورت یا به خود و یا به وسیله خود صدمه وارد خواهید نمود. در صورتی که خودتان قادر به انجام تعمیرات هستید، به بخش نکات خانه داری ( مقاله های مربوط به تعمیرات و عیب یابی منبع حرارتی) مراجعه کنید.
مراحلی را که یک تعمیرکار مجاز برای تعمیر و نگهداری سیستم شما انجام میدهد به عنوان راهنما در این قسمت بیان شده است ،که  از ترموستات شروع شده، وارد سیستم تحویل (کانال ها) شده و در صورت لزوم، به خارج از خانه شما، انتقال پیدا میکند.


نکاتی در مورد ترموستات

مهم نیست که شما برای چه سیستمی بخواهید سرویس تعمیرات و نگهداری انجام دهید، اما بهتر است سرویس تعمیرات را  با بررسی ترموستات شروع کنید.
قبل از شروع فصل گرماو یا سرما، ترموستات که وظیفه آن کنترل سیستم میباشد را روشن کنید. در صورتی که صدای روشن شدن مشعل شنیده شد و روشن ماند ، فلذا سیستم شما آماده به کار است. اگر به هر دلیلی مشعل بعد از مدت کوتاهی خاموش شد، - کمتر از 3 دقیقه- دارای عیبی است که اصطلاحا به آن برگشت کوتاه میگویند که میتواند به یکی از دو دلیل ذیل باشد:
1- ممکن است ترموستات به درستی نصب نشده باشد، که در اینصورت باید مجددا تنظیم و نصب شود.
2- مبدل حرارتی در مشعل بیش از حد داغ شده و یک سیستم ایمنی آنرا خاموش میکند.
در صورتی که سیستم دارای ایراد برگشت کوتاه باشد، با یک متخصص برای بررسی بیشتر تماس بگیرید.
در صورتی که سیستم در زمان عملکرد ترموستات روشن نمیشود، نحوه تست ترموستات را مطالعه کنید.

در صورتی که کوره و یا دیگ بخار در زمان عمل کردن ترموستات، مشتعل شد، کیفیت شعله را از نظر شکل و رنگ بررسی کنید. شعله باید بیضی کشیده و آبی یکدست باشد، در صورتی که رده و یا رنگ زرد در شعله مشاهده میکنید، از یک تکنسیسن برای تنظیم ترکیب سوخت و هوا کمک بگیرید.

سیستم های هواساز

  • در صورتی که سیستم هوا ساز گرمایشی توسط بک کوره  گازی، برقی و یا نفتی روشن میشود، مهم است که کانالهای عوبر هوا را به منظور کارایی بهتر و بالاترین کیفیت  برای هوای داخل اتاق تمیز کنید .

  • فیلترها را ماهی یکبار چک کرده و در صورت لزوم آنها را تعویض کنید. منازلی که در آنها حیوانات خانگی و یا افراد با بیماری آسم زندگی میکنند بهتر است که این فیلترها  زودتر چک شوند. به عنوان یک اصل کلی میتوان بیان کرد که بازدید فیلتر ها باید ماهانه انجام شده و حداقل هر 3 ماه یکبار تعویض شوند.

  • کانالهای هوا را حداقل سالی یکبار از نظرعدم  کپک زدگی، زنگ زدگی، گرد و غبار و یا اتصالات باز شده کنترل کنید. اتصالات آزاد باید مجددا با نوار عایق بندی شوند. مجاری درای خوردگی نیز باید تعمیر و یا تعویض شوند.

  • کانالهای هوا و شبکه ها را در صورت لزوم تمیز کنید. در صورتی که ایرادی قابل مشاهده نیست تمیز نمودن مجاری هر 3 سال یکبار توسط تکنسین مناسب خواهد بود.در محیط غبار آلود و یا دارای حیوانات اهلی و یا بیمارا دارای آلرژی ، بهتر است که تمیز نمودن مجاری و شبکه ها زودتر انجام شود.


  • بیشتر بخوانید   پیشنهاد میکنیم مطلب تعمیر پکیج را حتما مطالعه کنید.


    گرد و غبار و دوده را از محفظه احتراق کوره تمیز کنید. تکنسین شما این مورد را به عنوان قسمتی از چک آپ دوره ای خود بررسی خواهد نمود. وی اطمینان حاصل خواهد نمود که برق و گاز ورودی به این کوره  قطع میباشد و پس از بازرسی محفظه، آنرا تمیز خواهد نمود.

تعمیر و سرویس پکیج و شوفاژ

  • دمنده را تمیزکنید.در این مرحله تکنسین سیستم تهویه مطبوع محلی را که در آن دمنده نصب شده است را با جارو برقی تمیز میکند.

  • بست دمنده را در صورت وجود بررسی کنید. بسیاری از کوره ها دارای دمنده های گردش مستقیم( بدون واسط) هستند ، اما اگر تکنسین شما در حین تمیز نمودن مشعل ، یک بست کمربندی در آنجا مشاهده نمود، آنرا از نظر مقاومت و شرایط کلی بررسی میکند.

در مورد کوره های نفتی و یا دیگ های بخار..

در این روش ها باید قبل از شروع به کار، منبع ورودی سوخت را ببندید و حتما از یک تکنسین مجاز کمک بگیرید.

  • تعویض فیلتر سوخت: سالی یکبار نسبت به خرید یک فیلتر روغن مشابه فیلتری که روی دستگاه نصب میباشد اقدام کنید.پس از قطع منبع ورود سوخت  فیلتر قدیمی را باز کرده و فیلتر جدید را جایگزین کنید. مطمئن باشید که فیلتر قدیمی را در طبیعت رها نکنید زیرا از دسته زباله های خطرناک به شمار می آید.
  • تعویض نازل سوخت: وظیفه نازل، تبدیل سوخت به پودر قبل از احتراق است. نازل ها بدلیل در تماس بودن با ناخالصی های موجود در سوخت دچار گرفتگی میشوند. در صورتی که تکنسین شما تشخیص داد که باید نازل عوض شود، تصور نکنید که شما باید حتما آنرا با یک نازل مشابه عوض کنید.ممکن است که سرویسکار قبلی شما یک نازل نامناسب از نظر میزان دبی و زاویه پاشش جایگزین کرده باشد .به همین دلیل باید از یک تکنسین مجاز برای تعمیرات استفاده کنید.

تعمیر و سرویس پکیج و شوفاژ

سیستم های گرمایشی هیدرولیکی
 

سیستم های گرمایشی هیدرولیکی ( آب داغ) به جای کوره، یک دیگ بخار در داخل دستگاه دارند. هیچ وقت دو سیستم گرمایشی هیدرولیکی به طور کامل به هم متصل نیستند.و شیرهای دستی و اتوماتیک نصب شده روی آنها، ورودی و خروج آب را داخل سیستم کنترل میکند و نهایتا آب را به داخل رادیوتورها میفرستد. ( رادیاتورهای قرنیزی در سیستم های پیشرفته)
درحالی که بسیاری از صاحب خانه ها میتوانند برخی تعمیرات سبک را خودشان انجام دهند، خیلی از توصیه ها تنها بررسی  سیستم از نظر عملکرد مناسب در دما و فشار مشخص میباشد. در صورتی که عملکرد نامناسب باشد، با یک تکنسین مجاز برای تشخیص و عیب یابی و تعمیر مشکل تماس بگیرید..

قبل از شروع به کار سیستم گرمایشی:

 

  • آب راکد داخل سیستم را کنترل کنید. ترموستات را روشن کنید، اجازه دهیه تا فشار و دما دی سیستم افزایش یابد و به اتاقک دیگ بخار رفته و تمام لوله ها و شیر ها را از نظر عدم نشتی کنترل کنید.اگر نشتی در سیستم مشاهده کردید با یک تکنسین تماس یگیرید. خیلی از نشتی ها با سفت کردن اتصال از بین میروند. اما در صورتی که نیاز شد که تکنسین  لوله و یا شیری را  تعویض کند، او شیر آب ورودی به سیستم را بسته و منبع انرژی را خاموش کرده و سیستم را تخلیه میکند. 
  • توجه: در صورتی که شما در زمینه سرویس سیستم گرمایش و سرمایشی تخصص ندارید ، مراحل ذیل بایدتوسط یک متخصص انجام شود.
  • کنترل دماو فشار آب: بعد از یکساعت از شروع به کار سیستم، فشار و دمای آب را کنترل کنید. دمای آب باید بین 180 الی 200 درجه فارنهایت باشد. فشار داخل سیستم باید بین 12 الی 25 PSI باشد.برای یک خانه دو طبقه، فشار 18 بار کفایت میکند. در صورتی که فشار و یا دما از این محدوده فراتر رفت، با یک تکنسین تماس بگیرید.
  • روغن کاری پمپ مدار: در صورتی که پمپ دارای مجاری روغن کاری باشد، یک الی 3 قطره روغن داخل هریک از مجاری تزریق کنبد.
  • داخل محفظه احتراق بویلر را از دوده پاک کنید. این بازرسی دوره ای ، قسمتی از تعمیرات نکهداری معمولی تکنسین شما میباشد و مشابه تمیز کردن محفظه یک هواساز میباشد که شامل تمیز نمودن با یم برس سیمی و جارو برقی است.
  • گرد و غبار موجود روی پره های رادیاتور و یا روی تیغه های صاف رادیاتورهای قرنیزی: همه آن چیزی که نیاز است یک جاروبرقی است. در صورتی که تیغه ها به طور نامناسبی خم شده باشند، یک شخص حرفه ای باید با استفاده از شانه مخصوص تیغه صاف کن، برای حل مشکل اقدام کند.
  • هواگیری  رادیاتور: شیر هواگیری روی هر رادیاتور را باز کنید. و  زمانی که مشاهده کردید از آن قیمت آب خارج شد، شیر تخلیه هوا را ببندید.
  • تخلیه سیستم: اکثر متخصصان عقیده دارند که حداقل هر 5 سال یکبار بک شخص حرفه ای سیستم را تخلیه نماید.

تماس با کارشناس